Studio graficzne czy Canva?

Czy bezpłatna aplikacja zastąpi profesjonalne studio graficzne?

Canva, narzędzie służące do projektowania graficznego online, swoją rosnącą popularność zawdzięcza prostocie użytkowania, prostemu interfejsowi oraz gotowym do użycia szablonom. Korzystają z niej osoby związane z marketingiem, sprzedażą, ogólnie pojętym biznesem, a także osoby prywatne, tworzące kreacje graficzne na użytek własny – słowem ci, którzy na co dzień nie zajmują się projektowaniem. Wśród nich często pojawia się pytanie: czy korzystanie z Canvy może być alternatywą dla profesjonalnego studia graficznego?

Z pewnością istnieją projekty, w których użycie Canvy będzie idealnym rozwiązaniem – zazwyczaj są to grafiki tworzone ad hoc, “na szybko”, dokumenty z dynamicznie zmieniającymi się danymi lub szablony, w których w gotowej formule wymienia się tylko tekst lub zdjęcia. Warto jednak pamiętać o tym, że jest to narzędzie mające swoje ograniczenia.

Generyczność
Korzystając z kreatora Canvy, musimy liczyć się z tym, że wybrany przez nas motyw był już wielokrotnie użyty i powtarzany. Według statystyk do końca 2022 roku Canva miała 110 milionów użytkowników miesięcznie – a liczba ta wciąż rośnie. Wewnętrzny bank zdjęć jest duży i stale się powiększa, jednak wciąż jest ograniczony. Do tego dochodzą obostrzenia licencyjne związane z używaniem zdjęć z Canvy w projektach tworzonych poza nią – jeśli chcesz użyć tego samego zdjęcia i w bannerze w Canvie, i w ulotce przygotowywanej do druku przez studio graficzne, pojawią się kłopoty.

W odróżnieniu do pracy profesjonalnego studia graficznego, gdzie każdy element projektu, jak font, kolory, kształty, zdjęcia, cały język wizualny są starannie przemyślane i dopasowane do danej grupy odbiorców, grafiki, które tworzymy w Canvie, ciężko nazwać projektowaniem, ponieważ wykorzystujemy gotowe rozwiązania, zamiast wymyślić coś świeżego i oryginalnego.

W Canvie nie opracujemy szeroko rozumianego systemu wizualnego dla marki, ani też nie stworzymy identyfikacji graficznej, która będzie nas wyróżniać.

Druk
Chociaż Canva udostępnia wiele szablonów ułatwiających projektowanie ulotek, wizytówek czy broszur, opcja przygotowania dokumentu do druku w programie jest mocno ograniczona. Udostępnienie użytkownikom możliwości wgrywania logotypów w przestrzeni barwnej CMYK czy możliwości definiowania kolorów marki w tych barwach to duże ułatwienie dla profesjonalistów, ale osoba bez przygotowania technicznego może się pogubić. Inne opcje druku nie są jasno wyjaśnione i na dziś potrafią stanowić dla laika pułapkę.

Odpowiednie ustawienie spadów, trybu kolorów, oznaczenia zadruku – to parametry konieczne do uzyskania poprawnego wydruku, dlatego jeśli zależy nam na wysokiej jakości, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów.

Warto wiedzieć
Tworzenie brandingu, identyfikacji wizualnej marki, materiałów marketingowych jest ważnym elementem całej strategii komunikacji marki. Większość zawodowych projektantów posiada doświadczenie i wiedzę, która pozwala dobrać krój pisma, kolory, układ i styl odpowiedni do danego projektu. Wiedza obejmująca zasady projektowania, rytm, kontrast, równowagę pomiędzy poszczególnymi elementami pomaga stworzyć zwięzłą i spójną komunikację, nakierowującą odbiorcę na najważniejsze informacje.

Korzystanie z Canvy zwiększa ryzyko tego, że nasza firma będzie wyglądać podobnie jak inne, które również projektują w Canvie. Pytanie, co to mówi o Twojej marce? Zlecając projekt graficzny profesjonalnemu studiu graficznemu, można dostosować kreację do odbiorców i przekazu, tworząc spersonalizowany język wizualny marki.

Oprócz aspektu oryginalności i niepowtarzalności ważną kwestią jest jakość i poprawność kreacji. Canva jest narzędziem zdecydowanie bardziej przyjaznym dla ekranów niż druków. Dokumenty drukowane wymagają obrazów o wysokiej rozdzielczości, spadów i odpowiednich profili kolorystycznych, dostosowanych zgodnie z wymogami drukarni i techniką druku.

Złoty środek
Studia graficzne i agencje nie powinny traktować Canvy jako zagrożenia, ale jako narzędzie, które idealnie rozwiązuje problem przygotowywania szablonów do pracy dla działów marketingu czy komunikacji. Do tej pory barierę stanowiło oprogramowanie – po stronie klienta obsługa profesjonalnych aplikacji Adobe CC to rzadkość. Canva wypełnia tę lukę, umożliwiając projektantom takie przygotowanie materiałów, by przedstawiciele klienta mogli je w rozsądnym zakresie modyfikować, uaktualniać i powielać.

Profesjonalni graficy projektują zatem logo, styl i język wizualny marki, a następnie przygotowują zestaw materiałów – pliki z logotypami, księgę znaku zawierającą przykładowe realizacje. Na tej podstawie opracowują w Canvie szablony, które przekazują klientowi do dalszej obróbki, sprawując już tylko kontrolę artystyczną nad przestrzeganiem zasad języka wizualnego marki i służąc poradą techniczną i stylistyczną.

Sami jako studio graficzne przygotowaliśmy na potrzeby naszych klientów najróżniejsze szablony w Canvie. Była to np. prezentacja dotycząca wolnych przestrzeni w biurach zawiadywanych przez naszego klienta – zamiast zwracać się do nas z prośbą o aktualizację przy każdej zmianie najemcy, mógł on samodzielnie zmieniać wartości dostępnych metraży, a nawet kolory przestrzeni na poszczególnych piętrach. W prezentacji większość elementów graficznych została przez nas zablokowana, dostępne do edycji były tylko te, które były przeznaczone do zmiany przez klienta.

Przygotowywaliśmy również serie szablonów postów na social media, w których stałe elementy były zablokowane, za to łatwo było zmienić okolicznościowe zdjęcie czy tekst. Na swoim koncie mamy też nagłówki do pilnych newsletterów e-mailowych, w których klient zmieniał tylko tytuł, a następnie eksportował całość do pliku graficznego, używanego następnie w narzędziach do masowej wysyłki.

Wszystko to jest jednak możliwe tylko wtedy, kiedy jest już stworzona baza. Warunkiem jest posiadanie identyfikacji, której nie da się opracować w Canvie. Na pewno odradzamy też tworzenie nowych projektów związanych z marką w tym narzędziu – Canva nie zastąpi programów graficznych, choć doskonale je uzupełnia.

Mamy nadzieję, że ten wpis pomoże rozwiać Ci wątpliwości w dylemacie “Canva czy studio graficzne” 🙂

Jeśli potrzebujesz gotowych do użycia szablonów w Canvie, stworzonych inwidualnie i zgodnych z Twoją marką, napisz do nas na studio@wedesign.pl!

Dziękujemy za lekturę!
Komentarze lub sugestie prosimy słać pod adresem: studio@wedesign.pl

powrót do artykułów