Jesteś menedżerem projektu odpowiedzialnym za wprowadzenie nowego produktu na rynek. Masz harmonogram, budżet i zespół gotowy do działania. Jednak z czasem zauważasz, że różne działy firmy nie komunikują się ze sobą efektywnie. Dział marketingu promuje produkt w sposób, który nie do końca oddaje jego rzeczywiste możliwości, a dział sprzedaży skupia się na innych aspektach niż te, które podkreśla reklama.
W rezultacie klienci otrzymują mieszane sygnały, a sprzedaż produktu nie osiąga oczekiwanych wyników. Zaczynasz się zastanawiać, czy ktokolwiek w firmie wie, co się dzieje.
Opisany tutaj scenariusz podkreśla częsty problem: głuchy telefon między 4 obszarami – strategią biznesową, rozwojem produktu, promocją i marką.
Jeśli zarządzasz którymkolwiek z tych obszarów lub wszystkimi naraz, prawdopodobnie zmierzyłeś/aś się z wyzwaniem skutecznej integracji. Jak upewnić się, że strategia biznesowa wspiera twój produkt, twój produkt jest zgodny z twoją marką, a promocje wzmacniają całość w spójny sposób?
Biznes, produkt, marka, promocja. Jakimi mówią językami?
Zrywamy plaster – jednego wzoru dla każdej firmy nie ma, czego dowodzi chociażby ostatni szumnie opisywany przypadek Nike (link 1, link 2), gdzie model transformacji, skuteczny w przypadku innych organizacji zupełnie się nie sprawdził.
Niemniej jednak jest to możliwe. Aby ułatwić to zadanie, zebraliśmy najpopularniejsze dashboardy z 4 wymienionych wcześniej obszarów. Na naszej stronie (link) możesz pobrać je wszystkie, oraz jeszcze więcej w edytowalnej wersji . Przy bliższym przyjrzeniu się zauważysz, że wiele z ich pól jest do siebie bardzo podobnych lub tożsamych.
To zrozumiałe, że różne działy i osoby w firmie będą skupiać się na innych wskaźnikach i celach, ale wspólne zestawienie tych dashboardów (nie mówiąc już o próbie stworzenia z nich jednego) pozwala w prosty sposób zdiagnozować rozbieżności.
Praca z tymi szablonami jest niekończącym się zapętlonym a często nawet chaotycznym cyklem, dlatego ważne, aby myśleć o nich jako uzupełniających się elementach a nie zamkniętym, liniowym procesie.
Pobierz 7 edytowalnych plików PPTX, które pomogą Ci po zintegrować najważniejsze działania Twoje firmy.
Pobierz teraz bezpłatnie!
Biznes: Język Strategia, Ekonomii i Zysku
Hambrick Diamond nie jest bardzo popularny w kręgu marketingowym w przeciwieństwie do np. Lean Canvas, ale bardzo go cenię za proste przedstawienie trudnych zagadnień. Pomaga Ci nakreślić ogólną strategię biznesową i zrozumieć logikę ekonomiczną stojącą za Twoimi wyborami.
Pytania do Twojego biznesu:
- Czy wiesz w jaki sposób chcesz rosnąć?
- Jak Twoje wybory strategiczne wspierają ogólne cele biznesowe?
Język Marki: Esencja, Wartości, Tożsamość i Wyróżnialność
Brand Canvas to kolejne popularne narzędzie występujące w różnych (ale zazwyczaj zbliżonych do siebie formach) formach do zebrania kluczowych aspektów Twojej marki w tym jej podstawowych wartości, tożsamości i unikalnej propozycji wartości. Zwróć uwagę jak wiele elementów jest zbieżnych z tym szablonie z wcześniej opisywanym Lean Canvas.
Pytania do Twojej marki:
- Jaka jest esencja Twojej marki?
- Jakie kluczowe cechy i wyróżniki czynią Twoją markę unikalną?
Język Produktu: Dopasowanie do Rynku, Zaspokajanie Potrzeb Klientów
Product Market Fit Board to narzędzie, które koncentruje się na innym aspekcie niż wymieniona wcześniej wizja. Jego celem jest wykazanie lub też weryfikacja, że Twój produkt spełnia potrzeby rynku i Twoich klientów. W myśl idei “nie szukaj klientów dla swojego produktu, tylko stwórz produkt którego szukają”.
Pytania do Twojego produktu:
- Jak dobrze Twój produkt spełnia potrzeby rynku?
- Czy na rynku jest miejsce na twój produkt?
Język Promocji: Kampanie Marketingowe, Narracje
Na koniec Campaign Ideation. Kampania promocyjna, czy platforma komunikacji to coś co zazwyczaj powstaje na końcu, kiedy jest już zdefiniowana strategia biznesowa, produkt i marka. Dlatego, jeżeli Ty lub agencja reklamowa męczycie się z dobrym pomysłem na kampanię oznacza to zazwyczaj, że nie są one precyzyjnie zdefiniowane. Ideation Canvas to narzędzie do spójnego wyrażenia koncepcji i kierunku tworzenia kampanii promocyjnej, które opowiada historię Twojej marki i angażuje klientów.
Pytania do Twojej promocji:
- Jaka będzie główna narracja Twojej kampanii?
- Czy jej przekaz jest spójny z produktem i marką?
- Czy pomoże zrealizować cele biznesowe?
Podsumowanie – zazwyczaj mówimy o tym samym, zazwyczaj w różny sposób
Przeszliśmy przez 4 popularne canvasy, które opisują strategię biznesową, rozwój produktu, promocję i markę. Na naszej stronie (link) możesz pobrać je wszystkie w edytowalnej wersji oraz jeszcze więcej: Hambrick Diamond, Lean Canvas, Brand Ladder, Brand Canvas, Product Vision Board, Product Market Fit Board i Campaign Ideation Canvas.
W większych organizacjach pracują na nich osobne zespoły, które od dłuższego czasu kształtują swój slang i procesy, w mniejszych ich “uzupełnianie” przypada bardzo różnych działom/osobom (w myśl niefalsyfikowanej zasady, że na marketingu znają się wszyscy a najlepiej mąż/żona właściciela/ki)
Niezależnie od wielkości organizacji, ich zestawienie i porównanie pozwala zwrócić uwagę na:
a. wzajemne powiązania
b. to gdzie się rozumiemy, a gdzie rozjeżdżamy
Zastanów się, bazując na wybranych przez siebie szablonach, jakie jest podejście Twojej organizacji do biznesu, produktu, promocji i marki. Czy istnieje spójność między wszystkimi tymi obszarami?
Zapewnienie, że każdy aspekt Twojego biznesu wspiera inne, jest kluczowe dla stworzenia silnej, integralnej marki i napędzania długoterminowego sukcesu.
Dziękujemy za lekturę!
Chcesz dostać 7 edytowalnych szablonów już teraz? Napisz: jan@wedesign.pl